emmausinfo.nl


"Het is niet goed maar één ding te weten, men raakt daar verstompt van, men moet niet rusten voor men ook het tegenovergestelde weet."


Vincent van Gogh

Lees- en werkschema Kunstgeschiedenis - Kunstbeschouwing klas 5V - 2022-2023

Op deze pagina lees je wat je bij iedere theorieles gedaan moet hebben.
Als je opdrachten moet maken uit het KUNSTBOEK WERKBOEK, moet je die vóór de les uploaden naar Magister.

De symbolen betekenen het volgende:


📺 bekijk de video die in de les wordt vertoond - de inhoud van de video hoort bij de leerstof, maak dus aantekeningen

📽 bekijk voorafgaand aan de les de video op internet door op het icoontje te klikken - de video begint op de goede plek, soms is een eindtijd van het te bekijken gedeelte gegeven - de inhoud van de video behoort bij de toetsstof, maak dus aantekeningen

📷 bekijk voorafgaand aan de les foto's op onze website die te maken hebben met het betreffende onderwerp door op het icoontje te klikken

WB maak voorafgaand aan de les de aangegeven opdrachten in het KUNSTBOEK WERKBOEK - aangegeven zijn steeds de paragraaf (§) en de opgaven - schrijf altijd je eigen tekst met je eigen woorden (plagiaat maakt je werk onvoldoende) - lever het gemaakte werk in via Magister voorafgaand aan de les

📗 KB bestudeer voorafgaand aan de les de aangegeven pagina's in het KUNSTBOEK - het streepje moet je lezen als tot en met

📖 SY bestudeer voorafgaand aan de les de aangegeven pagina's in de actuele syllabus - de paginanummers waarnaar wordt verwezen staan helemaal rechtsonder op de pagina's - het streepje moet je lezen als tot en met

💻 WWW bestudeer voorafgaand aan de les de aangegeven paragrafen op de website - je komt op de goede pagina door op het icoontje te klikken - de inhoud van de tekst behoort bij de toetsstof, maak dus aantekeningen

🏆 verdiepingsstof voor de zéér geïnteresseerden - behoort niet tot de toetsstof maar helpt je wel die beter te begrijpen - voor als je met een acht voor je toets niet tevreden bent - je komt op de goede site door op het icoontje te klikken

🎓 hoorcollege

🔧 werkcollege - werk aan je theorie-opdrachten en/of aan de bij de theorie behorende praktisch opdracht



Doe alle werkzaamheden voorafgaand aan de les
LES THUIS
BESTUDEERD
SCHOOL
KIJKEN & LUISTEREN
THUIS GEMAAKT
EN/OF BEKEKEN
1 inleiding en uitleg
vijfde leerjaar
🎓 introductie 19e eeuw
2 19e eeuw
📗 KB p.75-77
Niek Jongeneel
📽Grenzeloos verlangen deel 1
Inleveren via Magister:
WB § 4.1 → 1-12
3 Romantiek
📗 KB p.78-82
Niek Jongeneel
📽Grenzeloos verlangen deel 2
Inleveren via Magister:
WB § 4.2 → 1-10
4 Realisme
📗 KB p.83-87
Berlo - Kunst Algemeen:
📽 Courbet en het realisme
Inleveren via Magister:
WB § 4.3 → 1-14
5 Arts & Crafts
Jugendstil / Art Nouveau
📗 KB p.88-92
Curious Muse
📽 Art Nouveau
Inleveren via Magister:
WB § 4.4 → 1-11
6 Impressionisme
📗 KB p.93-96
Curious Muse
📽 impressionisme
Inleveren via Magister:
WB § 4.5 → 1-12
7 Post-impressionisme
📗 KB p.97-102
Chiel Wirtz
📽 Post impressionisme deel 1
Inleveren via Magister:
WB § 4.6 → 1-12
Einde blok 1 - begin blok 2: Moderne kunst
LES THUIS
BESTUDEERD
SCHOOL
KIJKEN & LUISTEREN
THUIS GEMAAKT
EN/OF BEKEKEN
🔵 🎓 Toets bespreken
8 Japanse prenten
📗 KB p.103-104
Chiel Wirtz
📽 Post impressionisme deel 2
Inleveren via Magister:
WB § 4.7 → 1-13
9 Modernisme
📗 KB p.105-106
Kunstuur
📽 Cultuur van het moderne
Inleveren via Magister:
WB § 5.1 → 1-13
10 Expressionisme
📗 KB p.107-109
What the Warhal
📽 Expressionisme
Inleveren via Magister:
WB § 5.2 → 1-12
11 Kubisme en
Futurisme
📗 KB p.110-115
Curious Muse
📽 Kubisme
📽 Futurisme
Inleveren via Magister:
WB § 5.3 → 1-12
WB § 5.4 → 1-10
12 Constructivisme
en De Stijl
📗 KB p.116-121
Klokhuis
📽 De Stijl

What the Warhol
📽 Constructivisme
Inleveren via Magister:
WB § 5.5 → 1-11
WB § 5.6 → 1-11
13 Bauhaus
en Functionalisme
📗 KB p.122-128
Curious Muse
📽 Bauhaus
Inleveren via Magister:
WB § 5.7 → 1-13
WB § 5.8 → 1-12
14 Art deco
en Dadaïsme
📗 KB p.129-133
Curious Muse
📽 Dada
Inleveren via Magister:
WB § 5.9 → 1-10
WB § 5.10 → 1-11
15 Surrealisme
📗 KB p.134-137
Curious Muse
📽 Idee achter surrealisme
Inleveren via Magister:
WB § 5.11 → 1-24
16 sociaal realisme en
nationaal socialisme
📗 KB p.138-141
The Canvas
📽 Entartete Kunst
Inleveren via Magister:
WB § 5.12 → 1-12
Einde blok 2 - begin blok 3: Kunst na de tweede wereldoorlog
LES THUIS
BESTUDEERD
SCHOOL
KIJKEN & LUISTEREN
THUIS GEMAAKT
EN/OF BEKEKEN
17 Postmodernisme
📗 KB p.144-150
NTR
📽 Minder regels, meer lucht
Inleveren via Magister:
WB § 6.1 → 1-12
WB § 6.2 → 1-11
18 Abstract expressionisme
en Cobra
📗 KB p.151-155
The Canvas
📽 Abstract Expressionism
Inleveren via Magister:
WB § 6.3 → 1-11
WB § 6.4 → 1-11
19 Popart
📗 KB p.156-160
Curious Muse
📽 Andy Warhal
Inleveren via Magister:
WB § 6.5 → 1-11
20 Hyperrealisme
en Opart
📗 KB p.161-164
Long Walk Films
📽 Hyper Realism - Sam Jinks
Inleveren via Magister:
WB § 6.6 → 1-12
WB § 6.7 → 1-12
21 Minimalisme
en Conceptuele kunst
📗 KB p.165-169
The Art Assignment
📽 conceptuele kunst
Inleveren via Magister:
WB § 6.8 → 1-13
WB § 6.9 → 1-10
22 Happening
en Performance
📗 KB p.170-173
The Art Assignment
📽 The Case for Performance Art
Inleveren via Magister:
WB § 6.10 → 1-11
23 Environments
en Landart
📗 KB p.174-178
The Art Assignment
📽 The case for Land Art
🏆 Spiral Jetty, Sun Tunnels, and Salt
Inleveren via Magister:
WB § 6.11 → 1-11
WB § 6.12 → 1-13
24 Arte Povera en
Kinetische kunst
📗 KB p.179-182
Kunstuur in de klas
📽 Kunst in beweging
Inleveren via Magister:
WB § 6.13 → 1-12
WB § 6.14 → 1-11
25 Graffiti en
Streetart
📗 KB p.183-188
Close Up
📽 Keith Haring - Street art boy
Inleveren via Magister:
WB § 6.15 → 1-10
WB § 6.16 → 1-12
26 Neo expressionisme
📗 KB p.189-191
Groninger Museum
📽 Wilden, Nieuwe Wilden
Inleveren via Magister:
WB § 6.17 → 1-12
27 architectuur en
toegepaste kunst
📗 KB p.192-196
Curious Muse
📽 Who Is Shaping Today's Cities
Inleveren via Magister:
WB § 6.18 → 1-12
28 fotografie en
videokunst
📗 KB p.197-201
The Art Assignment
📽 The Case for Video Art
Inleveren via Magister:
WB § 6.19 → 1-11
29 Hedendaags
Ai Weiwei
Damien Hirst
Grayson Perry
📗 KB p.202-209
The Art Assignment
📽 The Case for Ai Weiwei
Inleveren via Magister:
WB § 7.1 → 1-12
WB § 7.2 → 1-10
30 Anish Kapoor
Marlene Dumas
Atelier van Lieshout
📗 KB p.210-215
Dutch Profiles
📽 Atelier van Lieshout
Inleveren via Magister:
WB § 7.6 → 1-11
31 Takashi Murakami
Assemble
📗 KB p.216-219
Museum of Contemporary Art Chicago
📽 Takashi Murakami
Inleveren via Magister:
WB § 7.7 → 1-10


Interessante video's van NPO Start en schooltv (Tekenen en Kunst Algemeen)

Middeleeuwen

Renaissance

Barok - Burgerlijke cultuur

19e en 20e eeuw

Korte filmpjes SchoolTV - Klokhuis

Interessante video's van NPO Start en Schooltv (alleen Kunst Algemeen)

Interessante kanalen, voor nog veel meer

Nuttige en interessante websites











Misschien vind je de onderstaande pagina's ook wel interessant.
Klik op de afbeelding.

Klooster

Kunst en cultuur van Renaissance en Barok
Een serie videolessen over de periode van 1400 tot 1600

Klooster

Kunst en cultuur van het Romaans en de Gotiek
Een serie videolessen over de periode van 1000 tot 1450

Raften op de Brenta

Foto's uitwisseling Bassano del Grappa
Voor leerlingen met iets meer belangstelling voor cultuur is de uitwisseling met Bassano del Grappa. Behalve voor cultuur is er ook genoeg tijd voor natuur en sport.

Santa Maria Novella

Kunst van de Renaissance
In de Renaissance werd de basis gelegd voor de moderne westerse cultuur.

Bauhaus

Interbellum
De periode tussen de eerste en de tweede wereldoorlog was waarschijnlijk de meest revolutionaire uit de kunstgeschiedenis.

PRINT Stampa pagina