"Het is niet goed maar één ding te weten, men raakt daar verstompt van, men moet niet rusten voor men ook het tegenovergestelde weet."
Vincent van Gogh
Op deze pagina lees je wat je na iedere theorieles gedaan moet hebben.
Als je opdrachten moet maken uit het DE BESPIEGELING OPDRACHTEN, moet je die uiterlijk meteen na de les uploaden naar Magister.
📺 bekijk de video die in de les wordt vertoond - de inhoud van de video hoort bij de leerstof, maak dus aantekeningen
🎦 bekijk voorafgaand aan de les de video op internet door op het icoontje te klikken - de video begint op de goede plek, soms is een eindtijd van het te bekijken gedeelte gegeven - de inhoud van de video behoort bij de toetsstof, maak dus aantekeningen
📷 bekijk voorafgaand aan de les foto's op onze website die te maken hebben met het betreffende onderwerp door op het icoontje te klikken
✍ WB maak voorafgaand of tijdens de les de aangegeven opdrachten in het DE BESPIEGELING OPDRACHTEN - aangegeven zijn steeds de paragraaf (§) en de opgaven - schrijf altijd je eigen tekst met je eigen woorden (plagiaat maakt je werk onvoldoende) - lever het gemaakte werk in via Magister!
📗 BS bestudeer voorafgaand aan de les de aangegeven pagina's in DE BESPIEGELING - het streepje moet je lezen als tot en met
💻 WWW bestudeer voorafgaand aan de les de aangegeven paragrafen op de website - je komt op de goede pagina door op het icoontje te klikken - de inhoud van de tekst behoort bij de toetsstof, maak dus aantekeningen
🏆 verdiepingsstof voor de zéér geïnteresseerden - behoort niet tot de toetsstof maar helpt je wel die beter te begrijpen - voor als je met een acht voor je toets niet tevreden bent - je komt op de goede site door op het icoontje te klikken
🎓 hoorcollege
🔧 werkcollege - werk aan je theorie-opdrachten en/of aan de bij de theorie behorende praktisch opdracht
Doe alle werkzaamheden voorafgaand aan de les, behalve de opdrachten, die mag je ook tijdens de les maken. | |||
LES | BESTUDEREN | KIJKEN & LUISTEREN | LESINHOUD + MAAKWERK |
1 | kunstfilosofie visies op kunst |
🎓 introductie kunstbeschouwing | |
2 | Italiaanse hoven 📗 BS blz. 60-67 |
Belpaese: 🎦 Een nieuwe lente 🏆 Burgers aan de macht |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.34 opdrachten 5-17 |
3 | Stravaganza 📗 BS blz. 68-73 |
Belpaese: 🎦 Nog meer hofcultuur 🏆 De oudheid herleeft |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.35 opdrachten 18-26 📺 De Gouden Eeuw, een maakbaar land |
4 | Rome 📗 BS blz. 74-77 |
Belpaese: 🎦 Het nieuwe denken |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.38 opdrachten 27-38 📺 Waarom is Rembrandt zo beroemd? |
5 | De stad ontwaakt 📗 BS blz. 78-81 |
Belpaese: 🎦 Hoogrenaissance en reformatie 🏆 La Serenissima |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.39 opdrachten 39-47 |
6 | Het Franse hof 📗 BS blz. 82-85 |
Belpaese: 🎦 Triomf van de vorst 🏆 Rome van de pausen |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.42 opdrachten 48-62 |
7 | De koning is overal 📗 BS blz. 86-89 |
Belpaese: 🎦 Verheerlijking van de vorst |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.43 opdrachten 63-81 |
8 | Elizabethaans theater 📗 BS blz. 90-91 |
Belpaese: 🎦 Triomf van de kerk |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.45 opdrachten 82-90 |
Einde blok 1 - begin blok 2: Burgerlijke cultuur van Nederland en cultuur van het moderne | |||
LES | BESTUDEREN | KIJKEN & LUISTEREN | LESINHOUD + MAAKWERK |
9 | Burgerij 📗 BS blz. 94-100 |
Berlo - Kunst Algemeen 🎦 Culturele bloeiperiode |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.48 opdrachten 5-22 |
10 | Lering en vermaak 📗 BS blz. 102-105 |
Berlo - Kunst Algemeen: 🎦 De Republiek als wereldmacht |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.62 opdrachten 23-36 |
11 | Medea 📗 BS blz. 106-109 |
🎦 Buitenlandse invloeden in het theater | Inleveren via Magister: ✍ WB blz.63 opdrachten 37-45 |
12 | Stad en macht 📗 BS blz. 110-115 |
Berlo - Kunst Algemeen: 🎦 Ondertussen in Spanje |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.65 opdrachten 46-64 |
13 | Expressie 📗 BS blz. 158-163 |
Berlo - Kunst Algemeen: 🎦 Van 1700 naar 1900 Berlo - Kunst Algemeen: 🎦 Cultuur van het Moderne : inleiding |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.100 opdrachten 5-19 |
14 | Sluierdans 📗 BS blz. 164-169 |
Berlo - Kunst Algemeen: 🎦 Ballets Russes |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.102 opdrachten 22-28 |
15 | Oorlog en Swing 📗 BS blz. 170-175 |
Jo Fraser Composer: 🎦 Brief(ish) History of Jazz Welkom in de jaren 20 en 30: 🎦 Wat is dit voor kattengejank?! |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.104 opdrachten 29-47 |
16 | Techniek 📗 BS blz. 176-181 |
Berlo - Kunst Algemeen: 🎦 Futurisme |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.106 opdrachten 48-59 |
17 | Filmindustrie 📗 BS blz. 182-185 |
Berlo - Kunst Algemeen: 🎦 Expressionistische film |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.107 opdrachten 60-68 |
18 | Abstract 📗 BS blz. 186-191 |
Berlo - Kunst Algemeen: 🎦 Kandinsky |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.109 opdrachten 69-85 |
19 | Utopie 📗 BS blz. 192-193 |
NTR Beeldbank: 🎦 De betekenis en invloed van het Bauhaus |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.112 opdrachten 86-96 |
20 | Ornament is misdaad 📗 BS blz. 194-197 |
Close Up: 🎦 De spirit van Le Corbusier |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.113 opdrachten 97-105 |
Einde blok 2 - begin blok 3: Massacultuur | |||
LES | BESTUDEREN | KIJKEN & LUISTEREN | LESINHOUD + MAAKWERK |
21 | American dream 📗 BS blz. 202-207 |
Berlo: 🎦 Massacultuur jaren '50 |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.124 opdrachten 5-19 |
22 | Broadway tot ballet 📗 BS blz. 208-211 |
Berlo: 🎦 Massacultuur jaren '60 |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.125 opdrachten 20-28 |
23 | Experiment en engagement 📗 BS blz. 212-221 |
Berlo: 🎦 Massacultuur jaren '70 |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.127 opdrachten 29-42 |
24 | Kritiek en vernieuwing 📗 BS blz. 222-227 |
The Art Assignment: 🎦 The Case for Minimalism |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.128 opdrachten 43-51 |
25 | Postmodernisme 📗 BS blz. 228-231 |
Victoria and Albert Museum: 🎦 What is Postmodernism? |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.130 opdrachten 52-64 |
26 | Leren van Las Vegas 📗 BS blz. 232-235 |
The Art Assignment: 🎦 Behind the Banksy Stunt Black History in Two Minutes or so: 🎦 The Birth of Hip Hop |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.131 opdrachten 65-73 |
27 | Globalisering 📗 BS blz. 236-241 |
Curious Muse: 🎦 Rejected Art |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.134 opdrachten 74-85 |
28 | Dansen tussen culturen 📗 BS blz. 242-245 |
Berlo: 🎦 Massacultuur 5 : de jaren 80 en 90 |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.135 opdrachten 86-94 |
29 | Netwerken 📗 BS blz. 246-249 |
Berlo: 🎦 Massacultuur 6 : de jaren 00 en 10 |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.137 opdrachten 95-107 |
30 | Publiek als mede-maker 📗 BS blz. 249-255 |
NTR 🎦 Daan Roosegaarde |
Inleveren via Magister: ✍ WB blz.138 opdrachten 108-116 |
Misschien vind je de onderstaande pagina's ook wel interessant.
Klik op de afbeelding.
Kunst en cultuur van Renaissance en Barok
Een serie videolessen over de periode van 1400 tot 1600
Kunst en cultuur van het Romaans en de Gotiek
Een serie videolessen over de periode van 1000 tot 1450
Foto's uitwisseling Bassano del Grappa
Voor leerlingen met iets meer belangstelling voor cultuur is de uitwisseling met Bassano del Grappa. Behalve voor cultuur is er ook genoeg tijd voor natuur en sport.
Kunst van de Renaissance
In de Renaissance werd de basis gelegd voor de moderne westerse cultuur.
Interbellum
De periode tussen de eerste en de tweede wereldoorlog was waarschijnlijk de meest revolutionaire uit de kunstgeschiedenis.